Wady i zalety intuicyjnego jedzenia

Chcąc zgubić dodatkowe kilogramy, często po różnych niepowodzeniach, stosowaniu wielu diet, szukamy nowych pomysłów, które pozwolą nam wreszcie pozbyć się nadmiernej tkanki tłuszczowej. Nagle czytasz o intuicyjnym jedzeniu, gdzie wyrzucasz wszystkie zakazy i nakazy w kąt. I dodatkowo ktoś jeszcze obiecuje Ci, że schudniesz. Brzmi pięknie?

W jaki sposób dokonujemy wyborów żywieniowych?

Intuicyjne jedzenie to teoretyczny model odżywiania się, który został stworzony przez Tylka [1] w oparciu o program terapeutyczny Tribole i Resch z 1995 roku [2]. W tym programie zaleca się odejście od restrykcji żywieniowych. Osoby stosujące intuicyjne jedzenie powinny kierować się atrakcyjnością sensoryczną potraw oraz uczuciami głodu i sytości, które będą jedyną wskazówką kiedy i ile jeść. Bazowanie na sygnałach fizjologicznych organizmu (głód i sytość) jest jedną z dwóch metod podejmowania decyzji żywieniowych. Wybór konkretnych produktów żywnościowych może również być ukierunkowany naszymi przekonaniami oraz zasadami np. diety odchudzającej, co nazywamy poznawczą kontrolą odżywiania. Bardzo często, szczególnie u osób będących na diecie redukcyjnej, dominuje poznawcza kontrola odżywiania. Zbyt duże restrykcje żywieniowe, niska podaż kalorii oraz zmienianie wszystkich złych nawyków żywieniowych na raz przeplatane jest okresami objadania się i powracaniem do diety od poniedziałku. Intuicyjne jedzenie, które skupia się na fizjologii odżywiania, może być rozwiązaniem dla takich osób. Jednak nie u wszystkich. Dlaczego?

Przeczytaj: http://www.karolinanowosad.pl/jak-uniknac-efektu-jo-jo/

Wady i zalety intuicyjnego jedzenia

Cała filozofia intuicyjnego odżywiania propaguje rezygnację z ograniczeń dietetycznych. Ograniczenia dietetyczne według Tribole i Resch są jedną z głównych przyczyn nadmiernego łaknienia, więc zrezygnowanie z tego pozwoli uwolnić się od przejadania. Dlatego tak często mówi się, że zakazany owoc smakuje najlepiej. Jednak, gdy ten owoc nie będzie już zakazany, sami sobie pozwolimy na zjedzenie go, nie będzie już nas tak kusił. I w tym miejscu chciałabym zaznaczyć, że nie u wszystkich się to sprawdzi. Po pierwsze są osoby, którym restrykcje żywieniowe pozwalają na zdrowe odżywianie oraz utratę masy ciała. Po drugie, są osoby, które jeśli sobie na coś pozwolą, rzucają się na to, nie kontrolując ilości zjadanych kalorii. Dlaczego w przypadku dwóch ostatnich osób jedzenie intuicyjne nie jest dobrym wyborem?

U kogo nie sprawdzi się intuicyjne jedzenie?

Przed przystąpieniem do intuicyjnego jedzenia należy wyrobić sobie zdrowe nawyki żywieniowe. W przypadku osób, których dieta opiera się o przetworzone produkty o wysokim indeksie glikemicznym, uczucie głodu będzie pojawiało się bardzo często, co przy intuicyjnym jedzeniu może spowodować nadwyżkę kaloryczną. Odwrotna sytuacja wystąpi u osób z zaburzeniami odżywiania. Takie osoby mają zaburzone odczucie głodu i sytości, więc bardzo często do uczucia sytości wystarczy im jeden posiłek, co spowoduje, że nie będą spożywały odpowiedniej ilości kalorii.

Aby uniknąć nadmiernego spadku lub wzrostu masy ciała, należałoby nauczyć organizm ile kalorii tak naprawdę potrzebuje – a to już wyklucza intuicyjne jedzenie, w którym ilość energii jest tak naprawdę nieograniczona.

Jedną z zasad intuicyjnego jedzenia jest zaprzestanie oceniania produktów jako te „dobre” i te „złe”. Zasada całkiem fajna i przyjemna. Jednak weźmy pod uwagę, gdy nie zwracasz uwagi na kaloryczność produktów. Na przykład masło orzechowe. Trzymając się założenia, że przy intuicyjnym jedzeniu odpuszczamy ograniczenia żywieniowe (w tym ilość kalorii), jedząc masło orzechowe łyżkami bardzo łatwo dopuścimy do nadwyżki kalorycznej. Dlatego według mnie, intuicyjne jedzenie nie sprawdzi się w przypadku osób chcących się odchudzać. Gubimy tkankę tłuszczową tylko dzięki ujemnemu bilansowi kalorycznemu – a jak go zachowamy, gdy rezygnujemy z ograniczeń żywieniowych?

Przeczytaj:http://www.karolinanowosad.pl/jak-schudnac-oblicz-swoje-zapotrzebowanie-kaloryczne/

Intuicyjne jedzenie a zasada 80/20

Intuicyjne jedzenie to tak naprawdę bardzo długi proces nauki i obserwowania swojego organizmu. Osoby, które polecają ten schemat żywieniowy, gwarantują, że po pewnym czasie będziesz świadomie wybierać produkty, które Ci służą. Dodatkowo, gdy z Twojej głowy znikną wszystkie zakazy, wreszcie będziesz cieszyć się jedzeniem i pozbędziesz się wyrzutów sumienia. Tylko zastanówmy się, czym to się różni od tak zwanej zasady 80/20? Czy pilnowanie podaży kalorii w swojej diecie, świadome wybieranie produktów spożywczych a także pozwalanie sobie na coś słodkiego w ramach zasady 80/20 nie będzie lepszym wyborem, jeśli chodzi o odchudzanie?

Przeczytaj: http://www.karolinanowosad.pl/jak-schudnac-oblicz-swoje-zapotrzebowanie-kaloryczne/

Podsumowanie

Świadome dokonywanie wyborów żywieniowych połączone z intuicyjnym jedzeniem będzie najlepszą strategią zdrowej relacji z jedzeniem. Nie odmawiajmy sobie produktów, które lubimy, ale także nie rezygnujemy ze swojej siły woli, która nakieruje nas na zdrowe nawyki żywieniowe. Wsłuchujmy się w potrzeby naszego organizmu, nie jedzmy na siłę, a także nie przejadajmy się – nauczmy się rozpoznawanie kiedy tak naprawdę jesteśmy głodni, a kiedy jest to nasza zachcianka emocjonalna, w którym momencie jedzenia już jesteśmy najedzeni, a kiedy potrzebujemy więcej energii z pożywienia.  

[1] Tylka, T.L. (2006). Development and psychometric evaluation of a measure of intuitive eating. Journal of Counseling Psychology, 53(2), 226–240

[2] Tribole, E., & Resch, E. (1995). Intuitive eating: A recovery book for the chronic dieter. Rediscover the pleasures of eating and rebuild your body image. New York, NY: St.